Allt i flytbryggor, tillbehör och service

Helbetongbryggor

/willers-ren-vinter.jpg

För mer utsatta lägen kan en helbetongponton vara lämpligt. De är tyngre, och hela bryggan är gjuten i ett stycke kring en kärna av cellplast. De har en fenderstock av tryckimpregerat furu runt om.

Sammankoppling av flera pontoner (efter varandra eller i vinkel) sker med hydrualiskt spända, hermetiskt inneslutna vajrar som löper genom hela brygglängden. Därmed uppstår inga dragkrafter i betongkonstruktionen.

Pontonen utformas i samråd med kunden. Vanligaste bredderna är 2,40 och 3,00 meter (exkl fenderstock). Längd 10-20 meter per ponton. Finns i olika fribordshöjder, samt som vågbrygare (med "vingar" som går ner under pontonen). De kan också förses med rör för el- och vattenledningar samt uttag för belysningsstolpar.

 Bryggan förankras med gripankare av betong, 1000-1800 kg/st. Förankringsmaterial är varmförzinkad kätting 20-25 mm, alternativt kätting och rep (polyetenlina från 32 mm och uppåt).

Vår landgång är byggd på välvda limträbalkar, och den är 6 meter eller kortare. Vi har en landgångsupphängning som tål stora påfrestningar i och med att landgången hänger av sin egen tyngd, och vilar med hjul på bryggan.

För broschyr, klicka på länken här:  Broschyr helbetong.pdf

 

 /landgang.jpg

Så här ser landgångsupphängningen ut:

 /landfaste.jpg

Här är några exempel på helbetongpontoner:

Här är bryggan på bilden högst upp, när den har blivit träinklädd och fått träpollare.

/willers-inkladd.jpg

Här är två pontoner efter varandra, träinklädda.

/holland-helbetong-inkladd-2.jpg

Här är en brygga byggd i vinkel, på ett ganska utsatt ställe.

/sjoliden-kuling.jpg

Och här ännu en vinkelbrygga, hos BOO Segelsällskap, som bedriver jollesegling i många former och kappseglingsverksamhet

/boo.jpg

Så här ser det ut när pontonen har kommit på lastbil och ska sjösättas. Ofta behövs det stora kranar för att lyfta i dem, här var vi i Frihamnen. Här syns också tydligt att betongen inte täcker undersidan av pontonen, utan där ser man cellplasten.

/frihamnen.jpg

När pontonen är sjösatt bogserar (eller "puttar") vi den till platsen där den ska ligga. Här har vi just passerat Karl Johan-slussen.

/dsc-0314.jpg